PU-Ansökan 2010-2011


Vi har en gestaltningspedagogik där studenterna når goda resultat, men vi förstår inte riktigt varför. Vi samtalar mycket, men letar efter orden. Vi tror att läraren äger för mycket av sin egen undervisning och att insynsskydd hindrar utvecklingen av ämnet.

Gestaltningsprojekt

Förutom det individuellt konstnärligt utvecklande, står vårt PU-projekt på tre ben:
att Undersöka arbetslagets undervisningsmetod.
att Undersöka och formulera ett breddat begrepps- och språkregister inom ämnet.
att Utvärdera projektformen som möjlig fortbildningsmetod för utveckling av och inom arbetslag.

Hypotes:
Vi tror att framgången i vår undervisning ligger i samtalet.


GENOMFÖRANDE:

Temastyrd gestaltning.

Inom inriktningen Bild och visuell kultur (BVK) ligger ett temastyrt gestaltningsarbete i termin två. I specialisering, examensarbete samt fristående kurser arbetar studenterna vidare med samma metod. I projekten på arbetar studenterna individuellt i valfria tolkningar, medier och material med utgångspunkt från ett gemensamt tema (tex. Konflikt, Gränser, Identitet). Varje vecka träffas studenterna för handledning i seminariegrupper med en handledare/lärare och i dialog med lärare och medstudenter presenteras projekt, progression och varierande motstånd på vägen. Individuell handledning finns tillgängligt löpande för den som önskar. Processen dokumenteras kontinuerligt i bloggformat. Detta gör att lärare, medstudenter och andra intresserade kan följa och uppdateras på processen, vilket ger en låg ingångströskel vid seminariesamtalen. Projektet presenteras i gemensam utställning med avslutande bedömningssamtal.

Vi, gestaltningslärarna på inriktningen Bild och Visuell Kultur (BVK), ämnar att göra ett gestaltningsprojekt på samma sätt som våra studenter. Vi formulerar projektet så nära studenternas kursupplägg vi kan och hoppas genom detta på att skapa en projektsituation för oss som där kan undersöka BVKs projektmetodik/pedagogik från flera positioner samtidigt då vi kommer att ha rollen både som handledd och handledare inom ramen för samma projekt. Vi vill arbeta med samma metod som våra studenter och genom den egna erfarenheten försöka uppnå en ökad förståelse för vår egen gestaltningspedagogik.
Vi tar fasta på tankar om lärarens roll som tolkningsföreträdare och innehavare av sin undervisning och väljer temat: Makt
 Huvudsyftet med denna utgångspunkt för det konstnärliga gestaltningsarbetet är att undersöka ett för utbildningen relevant område. Gestaltningen kommer inte nödvändigtvis att entydigt svara på temats fråga, utan snarare ge en mångfacetterad bild av tematiken. Vår ambition och förhoppning är också att gestaltningsarbetet ska fungera som bränsle för studenter och kollegor för fördjupad reflektion och diskussion kring gestaltningsfrågor, estetiska läroprocesser och kunskapande i handling.



För att inte riskera att fastna i kända spår och roller planerar vi att engagera två externa handledare, en konstnär för gestaltningsprocessen och en pedagog för det didaktiska arbetet. Vi hoppas att dessa två skall vara Eva Brodin respektive Lars-Åke Kernell.
Vi planerar två handledningstillfällen vardera under projektets gång, och ytterligare ett var i reflekterande seminarium när gestaltningsprojektet är klart.


Först kommer vi att arbeta med varsitt individuellt gestaltningsarbete utifrån ett gemensamt tema,. Då arbetar vi var för sig, vi bloggar regelbundet samt träffas i handledningsseminarier där vi alternerar inom gruppen i rollerna som handledare och handledd. I slutet av perioden visar vi gemensamt gestaltningarna i en lokal lämplig för ändamålet.
Efter genomfört gestaltningsprojekt kommer vi att sammanställa en rapport med utgångspunkt i de tre olika ben projektet vilar på.
Under arbetet kommer vi att lägga vikt vid de språkliga möjligheter eller barriärer som finns i samtalet kring en kreativ process. Efter avslutat gestaltningsprojekt kommer vi även att utvärdera arbetet som en möjlig metod för arbetslagsutveckling.
Vi planerar att projektet pågår från 2010-10-01 till 2011-10-01


/Katti, Nike, Mattias